مصارف سنگ تراورتن و قیمت

سنگ تراورتن چه ویژگی ها و مصارفی داشته و نحوه قیمت گذاری آن
نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی به‌شمار می‌رود. این سنگ بجا مانده از رسوبات چشمه‌های آب گرم هستند. حفرات موجود در این سنگ به دلیل فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آبهای گرم منبع رسوب‌گذاری است. هرچه عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود.وزن مخصوص سنگ تراورتن ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب میباشد. میزان گرما و ارتفاع منطقه نیز بر کیفیت تراورتن تأثیر می‌گذارد.

مصارف سنگ تراورتن و قیمت

نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی به‌شمار می‌رود. این سنگ بجا مانده از رسوبات چشمه‌های آب گرم هستند. حفرات موجود در این سنگ به دلیل فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آبهای گرم منبع رسوب‌گذاری است مصارف سنگ تراورتن و قیمت .

هرچه عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود.وزن مخصوص سنگ تراورتن ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب میباشد. میزان گرما و ارتفاع منطقه نیز بر کیفیت تراورتن تأثیر می‌گذارد.

سنگ‌های تراورتن به راحتی فرآوری می‌شوند چون مقاومت سایشی پایینی دارند ولی مقاومت فشاری مناسبی دارند، مقاومت فشاری آن‌ها از مرمر بیشتر و از گرانیت کمتر است.

سنگ های تراورتن در طبیعت به رنگ های سفید ، کرم، شکلاتی، قرمز، گردویی، زرد، لیمویی، سیلور و شکلاتی خود نمایی میکنند و برای استفاده از سنگ تراورتن هیچ محدوده فضایی تعریف نشده است تراورتن ها میتوانند هم در فضاهای بیرونی ساختمان ها و هم فضاهای داخلی قابل استفاده باشند.

در بازار سنگ ساختمانی ایران مهمترین پارامتر برای قیمت گذاری روی سنگ تراورتن آن است که هر چه قدر رنگ سنگ به رنگ های روشن نزدیک تر باشد قیمت آن سنگ نیز گران تر خواهد شد،

از مهمترین معادن سنگ تراورتن در ایران میتوان، تراورتن حاجی آباد، تراورتن دره بخاری تراورتن آذرشهر، تراورتن سیلور کاشان، تراورتن شکلاتی آقا محمدی و تراورتن ابیانه نام برد. از صادراتی ترین سنگ های تراورتن ایران ، تراورتن سیلور، تراورتن قرمز آذر شهر ، تراورتن لیمویی، تراورتن دره بخاری را میتوان نام برد.

تراورتن قرمز (Red Travertine)

تراورتن سفید محلات (White Travertine)

تراورتن سفید محلات (White Travertine)

کاربردهای سنگ تراورتن (موارد مصرف سنگ تراورتن در ساختمان)

در طی سال های گزشته استفاده از سنگ تراورتن برای نمای بیرونی ساختمان ها بسیار رایج بوده است. سنگ های تراورتن در اروپا و امریکا در کف برخی از فضاها نیز مورد استفاده قرار میگیرد و این سنگ به دلیل اینکه ساختار نرمی دارد ، برای افرادی که به دنبال سنگ های ساختمانی با ضخامت ۱ سانتیمتر و یا ۱.۵ هستند مناسب میباشد.

سنگ‌های تراورتن به دو صورت پرشده و پرنشده استفاده می‌شوند. اگر به صورت پر شده استفاده شوند در مکان هایی از ساختمان که آبریزش آن زیاد است استفاده می‌شوند و بطور کلی بهتر است در آشپزخانه، حمام، توالت و دستشویی استفاده نشوند.

تراورتن‌ها به خاطر خاصیت تخلخل بسیار بالای آن مناسب برای نماهای داخلی، بیرونی ساختمان و همچنین برای سنگ فرش کردن می‌باشد.

تراورتن‌ها را می‌توان حتی در مناطق بسیار سرد و با بارندگی زیاد نیز در نمای ساختمان کارکرد بدون آنکه نگران ول کردن سنگ باشیم.

در نمای داخلی نیز از این سنگ می توان به عنوان قرنیز دیواری، سنگ بغل پله هم بسته به سلیقه استفاده کرد.

انواع سنگ تراورتن لوکس (بهترین سنگ های تراورتن)

بهترین سنگ تراورتن باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

  1. دارای رنگ بندی با تنوع بالا باشد تا علاوه بر کیفیت قادر به انتخاب طرح و رنگ دلخواه خود باشیم.
  2. ابزاری که برای برش تراورتن استفاده می گردد باید بسیار پیشرفته و حرفه ای باشد، چرا که یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار روی کیفیت نهایی سنگ تراورتن ابزاری است که برای آماده سازی آن استفاده می شود. همچنین به طور کلی تراورتن های با کیفیت و عالی نسبت به سنگ های رده پایین تر دارای وزن کمتری هستند که این موضوع باعث راحتتر شدن نصب و قابلیت ایستایی مورد تایید سازمان نظام مهندسی را در ارتفاع های بالا و ساختمان های بلند دارند.
  3. تراورتن مرغوب باید عایق حرارتی خوبی باشد :  از بهترین سنگهای تراورتن ایران می توان تراورتن همدان، تراورتن گردویی، تراورتن عباس آباد، تراورتن ابیانه، تراورتن تکاب و تراورتن آتشکوه را نام برد.
    یکی از معروف ترین تراورتن ها، تراورتن های محلات می باشد که علت شهرت این سنگ ها رنگ روشن و طرح های خاص ابر و بادی آنها می باشد. هر چه رنگ تراورتن روشن تر باشد محبوبیت بیشتر و نیز قیمت بالاتری خواهد داشت.
  4. این سنگ ها برای نمای اصلی ساختمان بسیار مناسب هستند.
    سنگ تراورتن آتشکوه کیفیت بسیار بالایی در میان سنگ های تراورتن را دارد قیمت آن نیز بسیار بالا می باشد.
  5. این سنگ به صورت موج دار و هم بی موج بریده می شود اما تراورتن آتشکوه بی موج پرطرفدارتر است و در ساختمان های لوکس هم از آن بسیار استفاده می شود.

بهترین رنگ های سنگ تراورتن

همانطور که گفته شد سنگ تراورتن تنوع رنگ بالایی دارد و دارای رنگ های سفید، کرم روشن و شکلاتی است که بهترین رنگ ها برای سنگ نمای ساختمان ها می باشند. در این میان، سنگ تراورتن سفید یکی از سنگ های پرکاربرد در نمای ساختمان است.

قیمت سنگ تراورتن

قیمت سنگ های تراورتن به عوامل متعددی بستگی دارد که در زیر آورده شده است:

  1. کیفیت و آنالیز سنگ  : مهمترین پارامتر کیفیت سنگ، آنالیز فیزیکی و شیمیایی آن سنگ می باشد. وهرچه قدرآنالیز سنگ تراورتن به حد مطلوب نزدیکتر باشد از کیفیت بالاتری برخورداراست و به مراتب قیمت بالاتری خواهد داشت.
  2. رنگ و طرح متفاوت : سنگ های تراوتن تنوع رنگی زیادی ندارند و دربین سنگ های تراورتن کرم و روشن هر چقدرسنگ روشنتر و سفید تر و موج های آن منظم تر باشد از محبوبیت و قیمت بالاتری برخوردار است و در بین تراورتن های رنگی هر چقدر سنگ تراورتن تیره تر و موج های آن منظم باشد قیمت بالاتری دارد .
  3. درجه کیفی سنگ تراورتن : درجه کیفی سنگ تراورتن درتعیین قیمت آن ازاهمیت بسیار زیادی برخوردار است. و گاها درجه سوپر سنگ های مشابه قیمتی کمتر از درجه 2 همان سنگ را دارد .
  4. میزان تخلخل سنگ : سنگ های تراورتن مشخصأ دارای خلل و فرج میباشند ولیکن هر چقدر این تخلخل کمتر باشد تراکم سنگ بیشتر و ساب پذیری بهتری سنگ خواهد داشت و قیمت آن هم به مراتب بالاتر است .
  5. سورت دقیق سنگ : سنگ های تراورتن دارای سورت های مختلفی هستند که پس از مرحله برش و ساب سورت بندی میگردد . اخیرا دستگاهی به نام دستگاه سورتینگ کار سورت بندی سنگ را انجام میدهد . هر چقدر سورت سنگ دقیق و یکدست تر باشد قیمت بالاتری دارد .
  6. قطر و ابعاد سنگ : سنگ های تراورتن بیشتر در نمای ساختمان و دیواره ها استفاده میشوند و سنگ نما به جهت جلوگیری از سقوط سنگ، میبایست توسط اسکوپ مهار گردد و ضخامت سنگ تراورتن برای اسکوپ نمودن سنگ اهمیت بسیار زیادی دارد و هر چقدر ضخامت سنگ بیشتر باشد قیمت بالاتری دارد .
  7. سنگ های تراورتن در ایران عمدتأ بصورت 40 طولی فرآوری میگردد و قیمت ابعاد خارج از عرف 40 طولی بسته به میزان سفارش و ابعاد مورد نیاز بصورت توافقی تعیین میگردد
  8. نوع فرآوری سنگ : نوع فرآوری سنگ نقش تعیین کننده ای در قیمت سنگ تراورتن دارد . نوع رزین یا اپوکسی ، استفاده از تکنولوژی UV ، دقت در برش و گونیا بودن سنگ ، میزان ساب و پولیش سنگ ، توری پشت سنگ و نوع بسته بندی و حمل ونقل سنگ در قیمت سنگ های تراورتن تاثیر خواهد داشت .

 

معادن سنگ تراورتن و سنگ تراورتن صادراتی

با تنوع مثال زدنی در رنگ، بافت و طرح های مختلف سنگ های تراورتن ایران یکی ازغنی ترین دارندگان معادن تراورتن در سراسر دنیا می باشد. معادن شهرهای محلات، کاشان، تکاب، زنجان، آذرشهر و یزد از معروف ترین معادن سنگ تراورتن ایران به شمار می آیند.

تراورتن کاشان:

معادن سنگ تراورتن کاشان بیشتر شامل سنگ های رده متوسط هستند که دارای رنگ های کرم، کرم بژ، بژ و شکلاتی (قهوه ای) می باشد. رنگ شکلاتی یکی از معروفترین رنگهای تراورتن کاشان بوده و سنگ تراورتن شکلاتی آقامحمدی یکی از معروفترین آنها می باشند.

تراورتن یزد:

معادن سنگ تراورتن یزد نیز مثل سنگ کاشان بیشتر شامل سنگ های رده متوسط هستند که دارای رنگ های کرم، کرم بژ، بژ شکلاتی (قهوه ای)، لیمویی و سیلور می باشد. سنگ تراورتن یزد نسبت به تراورتن های مشابه تخلخل بیشتری دارد و وزن مخصوص آن کمتر است.

سنگ تراورتن یزد نسبت به تراورتن های مشابه از قبیل تراورتن حاجی آباد و تراورتن طرق قیمت کمتری دارد. سنگ تراورتن یزد اغلب بصورت بی موج و طولی برش داده میشود.

کاربرد سنگ تراورتن یزد بیشتردر نمای بیرونی داخلی ساختمان میباشد.

معدن تراورتن محلات :

از معادن معروف تراورتن محلات می توان به معدن سنگ تراورتن عباس آباد، حاجی آباد، آتشکوه، دره بخاری، آبیار و آبگرم اشاره نمود. علت شهرت این سنگ ها رنگ روشن و طرح های خاص ابر و بادی آنها می باشد.

هر چه رنگ تراورتن روشن تر باشد محبوبیت بیشتر و نیز قیمت بالاتری خواهد داشت. این سنگ ها برای نمای اصلی ساختمان بسیار مناسب هستند.

تراورتن تکاب :

معادن سنگ تکاب همانند سنگ محلات، نیز دارای معدن مشهوری نظیر سنگ تراورتن خرمایی، سیلور و کرم تکاب می باشند که هم برای صادرات و هم برای مصرف داخلی طرفداران زیادی دارند.

سنگ های رنگی تکاب بسیار مشهور بوده و طرفداران بسیاری را در بازار داخلی و خارجی مجذوب زیبایی خود نموده اند. سنگهای تراورتن تکاب به علت زیبایی خاص خود از قیمت های بالایی نیز برخوردار می باشند.
با توجه به آنچه که در بالا به آن اشاره کردیم می توان گفت بیشترین درصد صادرات سنگ های تراورتن صادراتی مربوط به تراورتن محلات و تراورتن تکاب می باشد.

بازار سنگ ایران

به این مطلب امتیاز بدهید

abbasi

سلام ... من مقداد عباسی هستم مدیر وب سایت بازار سنگ ایران . در مجموعه بازار سنگ ایران متعهدانه می کوشیم تا بهترین اطلاعات و محصولات را برای شما مخاطبان گرامی تدارک ببینیم .

پست های مرتبط

Leave Your Comment